top of page

Olika grafiska tekniker

​Vi är noga med att i vår information om respektive konstnärs verk redovisa teknik, storlek, upplaga och annat som kan vara av intresse för våra medlemmar. I våra editioner kan man alltid vara säker på att det är kombinationen av konstnärligt uttryck och stort hantverkskunnande som är ledande.

Rena reproduktioner av målningar, akvareller etc, originalverk som fotats eller skannats in och sen skrivits ut på kvalitetspapper av högkvalitativa skrivare kommer aldrig ifråga i våra utgivningar. Även om de är signerade och numrerade av konstnären själv. De senare är enligt vår mening reproduktioner, måhända av bästa kvalitet, men inte grafisk konst.

Det finns betydligt fler grafiska tekniker än vad vi redovisar här, om du vill lära dig mer hänvisar vi till Grafiska Sällskapet för mer information.

Högtryck

Djuptryck

Plantryck

Genomtryck

Högtryck

Motivet överförs till pappret genom tryckmediets upphöjda partier, Exempel på detta är träsnitt och linoleumsnitt

Många fick möta denna tryckteknik redan som barn genom det familjära potatistrycket. Något som väldigt bra demonstrerar hur tekniken fungerar. Motivet ritas på det valda mediet, om det är potatis eller en träbit, och med hjälp av olika verktyg tar eller skär man bort de partier som man vill lämna vita och karvar på så vis ut motivet. Färgen läggs på de upphöjda partierna vilket överförs till pappret.

Djuptryck

Motivet överförs till pappret genom tryckmediets urgröpta partier. Exempel på detta är kopparstick, torrnål, collografi, akvatintsetsning, fotopolymer och fotogravyr.

Djuptryck är högtryckets motsats och man skapar istället håligheter i mediet, som ofta är en kopparplåt. Motivet graveras in och färgen jobbas in i de nedsänkta partierna. Vid Torrnål använder konstnären sig av en nål för att rista in motivet, till skillnad från en etsning, där syror istället används för att etsa in motivet. Färgen gnuggas in över plåten som sedan torkas ren så att färgen endast finns i de urgröpta partierna. Pappret som motivet ska överföras på blötläggs så att det fuktiga pappret kan suga åt sig färgen när det pressas samman med plåten genom en tryckpress. 

Genomtryck

Motivet överförs till pappret genom att färgen släpps igenom på vissa delar av tryckmediet och hindras på andra. Exempel på detta är serigrafi, även kallat screentryck

I denna teknik används en duk som spänns upp på en ram. Sedan skapas schabloner i plast för varje färg i motivet. Schablonen läggs samman med duken som är mycket ljuskänslig och exponerar den med ultraviolett ljus. Efter detta sköljs duken av och de partier som inte fått ljus, som alltså täcktas av schablonen, öppnar sig. Det är genom dessa partier som färgen kan tränga igenom och för varje färg i motivet upprepas denna process. Man bygger på detta vis upp motivet lager för lager och som konstnär måste man ofta ändra sitt tankesätt om hur en bild är uppbygd. 

Plantryck

Tryckmediet är plant och motivet överförs till pappret genom principen att fett och vatten inte blandas. Denna teknik omfattar litografi och stenlitografi

Tekniken har använts i flera hundra år och ursprungligen använde man sig av en speciell typ av kalksten som medium (stenlitografi). Idag är det vanligare att man använder sig av plåt, men ett fåtal tryckerier arbetar fortfarande med kalkstenar. Här är ytan helt plan och tekniken förlitar sig istället på principen av att fett och vatten inte blandas. Motivet ritas direkt på stenen eller plåten med en fet substans, när det sedan kommer till tryckandet blöts plåten/stenen sedan ned, så att den olje baserade tryckfärgen endast fäster på de partier man målat upp motivet med den feta substansen. Många avancerade steg sker såklart under denna process men detta är en mycket förenklad redogörelse över tekniken. 

Tekniken representerad i vår kollektion:

bottom of page