För Åsa Johansson (f.1992, Göteborg) har skapandet alltid varit närvarande även om konstnärskapet inte alltid varit självklart. Hon växte upp i en familj där alla var kreativa på olika sätt, men det var det skulpturala skapandet som Åsa fastnade för.
”När jag ser tillbaka har jag alltid gjort skulpturer genom barndomen. Och även om det inte var självklart att jag skulle bli konstnär så har jag nog alltid dragits åt det hållet ändå, mot färg och form”.
Åsa har studerat på Konstfack i Stockholm, där hon först läste en BFA i Industridesign och sedan en MFA i Keramik, och i hennes konstnärskap är det geometriska grundformer som står i centrum. Tidigt i hennes skapande började hon att utforska och försöka transformera ett mjukt och rörligt medium som lera, till något kantigt, hårt och perfekt. Hon gjuter den organiska leran i gipsformar och därefter deformeras formerna för att skapa en reaktion mot det strikta och kontrollerade. Processen kan ses som ett stort materialutforskande.
”Leran är ju organisk och vill inte vara rak, kantig och styrd, därför tyckte jag att det var fascinerande att få fram just detta. När jag lyckades med det var nästa steg att börja deformera dem. Det blev som en motreaktion. Vi har ju allt det perfekta i arkitekturen runt om kring oss, men det är spännande att se vad som händer när jag deformerar dessa former. I vissa fall går de sönder, jag vill ofta dra det till gränsen och se hur mycket jag kan ändra innan det faller ihop. Det blir som att jag och leran jobbar ihop i nån slags symbios.”
För Åsa är det delvis formerna i sig som inspirerar men även rumsligheten som skapas runt omkring dem. Mindre verk som hänger på väggen skapar en rumslighet omkring sig och skapar en spännande effekt på en platt vägg. Medan större verk som står placerade mitt i ett rum skapar en känsla av närvarande och ändrar flödet i rummet. Hon dras ofta till att arbeta med det stora, även om mindre former är betydligt lättare att jobba med.
”Jag jobbar mycket med mötet mellan formerna och rumsligheten som skapas runtomkring dem. Jag ser grundformer överallt och tar mycket inspiration från arkitektur, jag älskar industriområden med skorstenar, rör och vattentorn. Kombinerat med mode, där ser jag mycket färgkombinationer. Det finns otroligt mycket att utforska och jag kan hålla på med detta oändligt länge.”
För verken hon gjort till Konstsällskapet Våga Se har hon följt sin tematiska riktning, sina grundformer och grundfärger. Skulpturerna hon har skapat är ca 18 cm höga och 12 cm breda rätblock som deformerats och görs i fyra glasyrer: rött, blått, gult och grönt.
”Anledningen till att jag valde att göra rätblock är dels för att det är en av de grundformer jag arbetar mest med, men det är även den formen som är roligast att deformera, man kan göra ganska mycket när man har de fyra kanterna att jobba med. För mig är det vad som ger mest karaktär, om man jämför med exempelvis en sfär som inte klarar av så stor ändring i formen.”
Åsa har själv varit medlem i Våga Se tidigare och berättar hur kul hon tycker det är att nu få bidra med egna verk som så många får ta del av.
”Jag kände ju till er sen innan då jag fick ett medlemskap i Våga Se i julklapp. Jag tycker det är fantastiskt att Konstsällskapet Våga Se är så välkomnande och inbjudande, därför blev jag väldigt glad av förfrågan”
Sviten GLOSSY BLOCKS består av glaserar stengods i fyra färger. De har måtten h: ca 18 cm, b. ca 12 cm & d: ca 12 cm.
Comments