Nytt medlemsår med Konstsällskapet Våga Se
- Konstsällskapet Våga Se
- 12 aug.
- 3 min läsning
Torsdagen den 21 augusti inleds ett nytt medlemsår med Konstsällskapet Våga Se: 2025/2026.
Du som medlem i Konstsällskapet Våga Se får varje år välja ett nytt konstverk ur vår kollektion, och vid starten av varje medlemsår presenterar vi nya konstverk skapade av tre konstnärer, exklusiva för medlemmar i Konstsällskapet Våga Se.
Var du medlem under förra medlemsåret her du redan fått eller får du när som helst hem ett kuvert på posten med din årsfaktura och en presentation av årets nya konstnärer och deras verk. Inom kort lanserar vi den nya konsten på vår hemsida och från och med den 21 augusti kl 11 på plats hos oss på Hantverkargatan 18-20 i Stockholm.
Mer information om öppningsvernissagen den 21 augusti hittar du HÄR.
Årets nya konstnärer 2025/2026:
Owe Gustafson
K står för kultklassiker, idag synonymt med Owe Gustafson. Han skapade i början av 70-talet fyra rosa elefanter som generationer av barn idag växt upp med. Han beskriver själv sitt konstnärskap med 4 enkla ord: viljan att vara tydlig. Vilket stämmer väl överens med hans stiliserade och enkla men lekfulla bildspråk.
Yngve Henriksen
Yngve Henriksen har länge målat och avbildat det landskap han lever och arbetar i, Lofoten. Den norska konstnärens bilder lever i ett slags gränsland mellan figurativt och abstraktion. För första gången har han nu arbetat med tekniken serigrafi och skapat poetiska avtryck eller dagboksanteckningar från sitt nordliga landskap.
Heléne Anderson
Heléne Anderson arbetade i många år parallellt som konstnär och polis. Vid tillsyn av auktioner fascinerades hon av de dyra handväskorna som såldes och en ide föddes: Skulptera handväskor och ta bort en nolla från auktionspriset. Så att alla kan äga de åtråvärda märkesväskorna.
I samband med starten av vårt nya konstår presenterar även Galleri Helle Knudsen sin första utställning för säsongen. En stipendiatutställning med tre av 2024 års mottagare av Konstsällskapet Våga Ses stipendium: Ebba Olsson, Ludvig Hyrefelt & Malin Östberg.

Ebba Olsson (f. 1999) är en svensk konstnär bosatt i Florens. Hon har en kandidatexamen i Europastudier från Lunds universitet. Hon har även studerat konsthistoria vid University of York. Efter att ha flyttat till Florens år 2022, utbildar hon sig för närvarande vid Charles H. Cecil Studios i Florens. Hennes stil är traditionell, och hon målar och tecknar efter levande modell. Genom arbetet på skolan och i en traditionell porträttateljé har hon arbetat sida vid sida med sina lärare likt de gamla mästarnas ateljéer, där lärlingar utbildades för att hålla en hantverkstradition vid liv. Hennes intresse ligger i figurativt målande i olja, och att återinföra ett fokus på hantverk i den svenska konstscenen.

Ludvig Hyrefelt (f. 1995) bor och är verksam i Stockholm. Han dras till system – matematiska, materiella, relationella och irrationella. Han arbetar med geometriskt reducerade moduler som tillsammans bildar komplexa strukturer och tar dig med på en resa genom tid, rum och fantasi. Det blir en utforskning av modularitetens och upprepningens kraft, liksom en akrobatisk navigering mellan hantverk, konst och design.
Hans arbetsprocess genomsyras av naturvetenskap – genom glasyrkemi, 3D-teknologi samt matematik och geometri. Han tillverkar formar för att uppnå den precision som hans visioner kräver, och väljer sina material med omsorg. Han drivs av en strävan efter kunskap och förståelse, men dras också till att låta materialen ta över.

Malin Östberg (f.1979) bor och är verksam i Borlänge. I sin konstnärliga praktik arbetar hon med rumslighet. Mestadels med måleri och skulptur i olika material där verk samspelar med varandra i små iscensättningar. Kroppen har alltid haft en central del i hennes verk. Det kroppsliga och dess närvaro är något hon allt oftare tar in som verktyg i sin konst. Hon påverkas och plockar narrativ i vår samtid, ur politiken, från aktualiteter, men också från hennes egen minnesbank. På så sätt angriper hon vardag och verklighet som tar en vändning från realism till surrealism och ibland absurditet, där frågor kring kropp och integritet, solidaritet och möjligheter till valfrihet vänds ut och in. Det offentliga rummet som plats intresserar henne, och mötet mellan betraktare och verk samt samtalen de ger är en viktig förlängning av hennes verk.






Kommentarer